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Modified TR1 in bits - brauch Identifikationshilfe (Read 4272 times)
rantingsmith
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Bike: TR1 - Basket case, XV920 Sidecar project, XV750SE 'The Flying Anvil' cafe/brat
Modified TR1 in bits - brauch Identifikationshilfe
17.04.16 at 09:14:09
 
Hallo.

I hab eine zerlegte TR1 die Ich zu gutem Preis auf ebay ergattert habe. War als 1997er 1100 gelisted, ist aber definitiv eine Trine.

Motorenbau Erfahrung hab ich leider noch keine aber einen selbstgebauten XV750SE cafe racer hab Ich auch. Ich arbeite als TIG Schweisser und Zugriff auf eine Drehbank und Fräse hab ich auch. Also doch nicht ganz ohne technisches Können, nur Motoren hab ich noch nicht gemacht..

Beim Abholen sagte der Verkäufer etwas über den vorherigen Besitzer, der hatt das Ding anscheinend beim Brighton Speed Trials gesprinted..

Also dann beim Auspacken sind mir einge Sachen aufgefallen die nicht so aussehen wie was Ich hier so auf den Fotos finde. Ich mach gern noch mehr Fotos wenn das hilft..

Erstmal dann, Zylinderköpfe, meine sehn da mal ganz anders aus.. mit grösseren Kühlrippen..?

Kolben, sehn aus als hätten die unter schlechter Lagerung gelitten.. die 'Schürze am unteren Rand' (entschuldigt mein Deutsch, Deutsch ist meine 2te Sprache, Ich spreche 4 und mir fehlt es bei meisten an den genauen technischen Ausdrücken)

Zylinder steht 980cc drauf.

Verbesserten Starter hat se schon, oder hatten den die Trinen sowieso?

Weber Doppelvergaser, weis gar nicht wo Ich da soll anfangen..

Fahrgestell Modifikationen sind ok, 17 Zoll Räder von einer Suzuki, hintere Scheibenbremse, Fussratenhänger komm ich mit klar

Auspuffanlage, 2 in 2 offenes Rohr, nicht in Edelstahl aber fein gemacht..

So jetzt die Fotos:



 footrest_hangers_stator_head_webers_front_rear_calipers.jpeg   cases_pistons_head_clutch.jpeg   pistons.jpeg     Pictures below may be scaled. Click links or pictures for original size Click here for all attachments  
 

footrest_hangers_stator_head_webers_front_rear_calipers.jpeg
cases_pistons_head_clutch.jpeg
pistons.jpeg


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nanno
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Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #1 - 17.04.16 at 10:28:36
 
Guess you don't mind me answering in English, do you?

The TR1 always sported the uprated starter, the heads look fairly stock to me (except for the grooves milled into the fins). You'd have to CC them to find out, which volume they are.

From my old notes:

XV750 head volume: 47cc
TR1 head volume: 55cc
XV1100 head volume: 67cc

Maybe you'd like to take a closeup photo of the valves as an XV750 head would sport smaller valves than a TR1 or XV1100 head.
The pistons look fairly stock to me as do the barrels, so it's unlikely it's running either one of the more common 1100cc conversions.

The Weber carb could either be a homegrown bodge-job or it could be a setup going back to Ed Burdell (check out the old AWOL-mags). That said, I am almost dieing to see the chassis and bits...

Cheers,
Greg

 
 

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Sepp
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Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #2 - 17.04.16 at 10:45:38
 
Kolben original, vielleicht "feingewuchtet" - Schrott
Köpfe serienmäßig mit gebohrten Kühlrippen, so wies aussieht
Erst mal das Gehäuse kontrollieren, ob linkes Hauptlager nicht mitgedreht hat!
Sieht nach richtig viel Arbeit aus.
S.

 
 

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rantingsmith
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Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #3 - 17.04.16 at 10:54:13
 
Hi Greg, been reading quite a few of your posts here and on vtech and your blog, you do some fun work! and no I don't mind the English answer Smiley.

The bike came with no bodywork, the Webers could be a home bodge as you say, I found only one TR1 listed in the Brighton Speed trials and that was in 1998.. Huh No times or anything though undecided

I'll post a pic of the wheels and such as I have and have to see about the head pic for valve size comparison..

I do have an Idea of where I'd like to go for the look of the bike though.. but that can always change.

Cheers,

Rant.

 running_gear.jpg   calipers_yokes_peg.jpeg   Head.jpg     Pictures below may be scaled. Click links or pictures for original size Click here for all attachments  
 

running_gear.jpg
calipers_yokes_peg.jpeg
Head.jpg


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Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #4 - 17.04.16 at 11:02:55
 
Danke Sepp.

Ich glaub Ich bin dafür hier in guten Händen. Wenn du sagst 'Gehäuse kontrolliern, ob linkes Hauptlager nicht mitgedreht hat!' meinst du das Zylinderkopfgehäuse?

Denkst du die Kolben sind noch Originalmaß? Was müsste Ich denn da reinsetzen, es soll ja nur eine leichte Straßenmaschiene werden..

Die Zylinderbohrungen fülen sich noch schön glatt an bis auf 2-3 kleine Korrosionsflecken aber keine Rillen oder Dellen.

Wie gesagt, Mechanikererfahrung hab ich keine aber lernen will ichs schon!  Smiley


 
 


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Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #5 - 17.04.16 at 12:22:01
 
Ayeup Mr. Smith,

cheers for the roses.

Ich übersetz' das einfach mal für den Sepp.

What Sepp meant was to check, whether the left main-bearing has spun in the cases and thereby wrecking said cases. One of the nasty things about TR1s is, there's hardly any oversize pistons available, so you may be forced to get another set of barrels with better pistons.

A standard mod for more oomph would be to go for 750 heads to raise the compression a litte.

Would you care to share some pix of the Webers and the manifold they came with?
Oh and take a photo of the left crank bearing seat to check, whether it is dead or not.

Cheers,
Greg

 
 

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Ali
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Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #6 - 17.04.16 at 12:32:44
 
Ich glaube, Sepp meint das linke Kurbelwellen- Hauptlager, main crankshaft bearing, dazu muss der Motorblock zerlegt werden. Das Lager dreht gerne im Stahlring - Steel sleeve- mit. Vorsicht mit den Hauplagern, das sind keine Norm-Lager, also sehr teuer, wenn die neu müssen.
Ich hatte mir vor vielen Jahren das Haynes-Manual für die XV-Modelle gekauft, das ist erstmal ganz hilfreich, auch wenn viel Blödsinn drin steht.
So wie es aussieht, wirst du wohl das Puzzle zerlegen und kontrollieren müssen,  
Gruß Ali
Der Greg war fixer Shocked

 
 

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Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #7 - 17.04.16 at 12:37:59
 
Thanks Greg, I wish I was closer to both yours and Sepps workshops or had more money then I could get either/both of you to do up the engine.. but then if I had more money I would have bought a running TR1..  Roll Eyes

Here's a pic of the Webers and manifold, will get in the workshop in a bit and take a pic of the bearing, as far as I remember all the bearings were still in place in the cases though.

As for pistons, I seem to remember reading bits about sr500/xt500 pistons..?

Cheers,

Rant.

 Weber_carb_and_manifolds.png   Weber.jpeg     Pictures below may be scaled. Click links or pictures for original size Click here for all attachments  
 

Weber_carb_and_manifolds.png
Weber.jpeg


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Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #8 - 17.04.16 at 13:35:48
 
Quote from rantingsmith on 17.04.16 at 12:37:59:
As for pistons, I seem to remember reading bits about sr500/xt500 pistons..?


FWIW, an XT600 piston is pretty close to an XV1100 piston (but they sport a different compression height to fit into the same cases even though they added several millimetres to the stroke). That said, one would have to check and do a classic suck 'n' see approach to find out how close they are. (But I doubt it, otherwise Mr. Sepp would be doing this already.) I do have some SR500 pistons in my workshop and at least one knackered TR1-piston, so I shall check it for you. But truth be told, I wouldn't hold my breath...

Cheers,
Greg

 
 

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Sepp
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Bike: Jede Menge TRi's
Re: Modified TR1 in bits - brauch Identifikationsh
Reply #9 - 17.04.16 at 13:49:26
 
Auf dem Kolbenboden ist entweder nix, .25 oder .50 eingestanzt.
Nix ist Original.
S.

 
 

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